رله کنترل فاز (ساختمان و کاربردهای آن)

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که در یک سیستم سه‌فاز، قطع شدن یکی از فازها چه خطراتی به همراه دارد؟ یا در صورتی که توالی فازها به هم بخورد، چه اتفاقی برای مصرف‌کننده الکتریکی رخ می‌دهد؟

با پیشرفت‌های الکترونیک قدرت، تجهیزاتی مانند رله کنترل فاز در تابلوهای برق صنعتی وظیفه‌ای مهم در حفاظت از مصرف‌کننده‌های الکتریکی در مقابل خطاهای شبکه دارند. در این مقاله با رله کنترل فاز، ساختار و کاربرد آن آشنا می‌شویم.

کنترل فاز چیست؟

در صنایع مختلف، عدم نظارت بر توان مصرفی می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد تجهیزات و افزایش تلفات شود. رله کنترل فاز یا رله حفاظت فاز، تجهیزی الکتریکی است که در سیستم‌های سه‌فاز برای کنترل ولتاژ و فاز استفاده می‌شود. در سیستم‌های AC کنترل فاز برای مدیریت ولتاژ ورودی به بارها به کار می‌رود.

در مواقعی که بار در نقطه‌ای دور از کنترل مدار قرار دارد، این تجهیز تغییر زاویه بین فازها یا بین فاز و نول را نظارت می‌کند. همچنین، در مدارهای تک‌فاز با دو ولتاژ متفاوت، از کنترل فاز بهره می‌بریم. (برای مثال، مدارهای تقویت‌کننده صوتی دارای دو منبع مختلف +V و -V هستند

رله‌های کنترل فاز که به عنوان رله مانیتورینگ خط یا رله نظارت فاز نیز شناخته می‌شوند، برای تنظیم توزیع برق در سیستم‌های الکتریکی تجاری و صنعتی کاربرد دارند. نصب و پیکربندی صحیح این تجهیزات می‌تواند ایمنی بیشتری را فراهم کرده و عملکرد بی‌وقفه سیستم‌های محافظتی را تضمین کند. با کنترل فاز، خطرات برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

خطاهای فاز

خطاهایی که ممکن است در فاز رخ دهد شامل موارد زیر است:

  1. قطعی فاز (Phase Loss): این مشکل اغلب در سیستم‌های تک‌فاز مشاهده می‌شود و می‌تواند مانع از عملکرد صحیح موتور شود. در صورت ادامه کار موتور با افت فاز، منبع به شدت ناپایدار شده و دما تا ۶۰۰٪افزایش می‌یابد که به موتور آسیب می‌رساند. کار موتور در دمایی ۱۰٪بالاتر از دمای نامی، عمر موتور را ۵۰٪ کاهش می‌دهد.
  2. افت ولتاژ (Under Voltage):زمانی که ولتاژ یک یا چند فاز از حداقل تعیین‌شده کمتر باشد، موتور جریان بیشتری می‌کشد که در طولانی‌مدت به آن آسیب می‌زند.
  3. اضافه ولتاژ (Over Voltage):بروز ولتاژ بیش از حد در یک یا چند فاز موجب خطای اضافه ولتاژ می‌شود که به موتور آسیب می‌زند.
  4. عدم توالی فاز (Phase Sequence):در صورت اتصال نادرست سه فاز، شفت موتور ممکن است در جهت معکوس بچرخد که علاوه بر آسیب به موتور، می‌تواند خطرات جدی ایجاد کند.

 5.عدم تقارن فاز (Phase Asymmetry): عدم توزیع متعادل بار بین فازها موجب خطای عدم تقارن فاز می‌شود. خروج بیش از ۵٪ از تعادل، به موتورهای AC و پمپ‌ها آسیب می‌زند و تنها توسط رله کنترل فاز قابل تشخیص است.

  1. تلفات خنثی (Neutral Loss): این خطا معمولاً به دلیل خرابی هادی نول رخ می‌دهد، که علاوه بر اتلاف انرژی، تعادل فازها را برهم می‌زند و می‌تواند ولتاژ را تا ۲برابر افزایش دهد.

کاربردهای کنترل فاز

در صنایعی مثل کارخانه‌های فولاد، سیمان و شیمیایی که مصرف انرژی بالاست، استفاده از کنترل فاز ضروری است.

کنترل فاز قادر به تشخیص خطاهایی چون:

- قطعی فاز

- ولتاژ بیش از حد

- عدم توالی فازها

- عدم تقارن فازها

- تلفات خنثی

برای تشخیص عدم تعادل فاز، این رله به نظارت بر هر فاز می‌پردازد. در صورت کاهش ولتاژ یک فاز نسبت به میانگین سه‌فاز، خطای عدم تعادل فاز شناسایی و مدار قطع می‌شود. همچنین، در صورت شناسایی از دست رفتن کامل یک فاز، موتور بی‌برق می‌شود.

نکته قابل توجه این است که رله کنترل فاز حفاظت مستقیم را فراهم نمی‌کند؛ بلکه تنها خطاهایی نظیر ولتاژ بیش از حد، ولتاژ پایین، معکوس شدن فازها و قطعی فاز را شناسایی کرده و به کلیدهای مدار فرمان قطع می‌دهد، که این امر به عملکرد بهینه موتور و افزایش راندمان سیستم کمک می‌کند

 

۰ ۰

بهترین منابع آموزش اتوماسیون زیمنس کدامند؟‌‌

برای یادگیری آموزش اتوماسیون زیمنس، منابع متعددی در دسترس هستند که هر یک مزایای خاص خود را دارند. کتاب‌های آموزشی تخصصی زیمنس از جمله منابعی هستند که به صورت جامع مباحث تئوری را پوشش می‌دهند. ویدئوهای آموزشی نیز با ارائه تصویری و عملی، درک بهتری از مفاهیم فراهم می‌کنند. دوره‌های آنلاین و حضوری زیمنس، فرصتی مناسب برای تعامل مستقیم با اساتید و دیگر فراگیران فراهم می‌کنند. کارگاه‌های عملی نیز با ارائه تمرین‌های کاربردی، تجربه‌ای عملی و عمیق از کار با تجهیزات زیمنس ارائه می‌دهند. انتخاب منابع مناسب بسته به نیازها و سطح آگاهی فرد متغیر است. در ادامه به بررسی دقیق تر منابع آموزشی زیمنس میپردازیم

آموزشهای آنلاین و دورههای رایگان زیمنس

در عصر دیجیتال امروزی، دسترسی به منابع آموزشی رایگان زیمنس از طریق اینترنت به راحتی ممکن شده است. این دوره‌ها یک فرصت بی‌نظیر برای افرادی است که می‌خواهند اصول و مبانی زیمنس را بدون پرداخت هزینه یاد بگیرند.

دوره‌های آنلاین رایگان عموماً شامل ویدیوهای آموزشی، جزوات و مطالب خواندنی هستند که توسط متخصصین و اساتید معتبر در این زمینه تهیه شده‌اند. از مزایای این دوره‌ها می‌توان به دسترسی ساده و امکان یادگیری در هر زمان و مکانی اشاره کرد.

برخی از این منابع شامل پلتفرم‌های آموزشی آنلاین مانند یوتیوب و یودمی، وبینارها و کارگاه‌های تخصصی آنلاین و حتی دوره‌های اینترنتی رایگان با ارائه گواهینامه می‌باشند. اگر به دنبال یادگیری مهارت‌های پیشرفته‌تر هستید، دوره آموزش زیمنس ماهر می‌تواند گزینه‌ای عالی برای شما باشد.

منابع PDF

کتابچه‌های عملی و نظری که به صورت PDF در دسترس قرار می‌گیرند، منابعی بسیار ارزشمند برای دانشجویان و متخصصان در این حوزه محسوب می‌شوند. این کتابچه‌ها شامل توضیحات مفصل و مرحله به مرحله درباره مفاهیم، روش‌ها و تکنیک‌های متعدد در زیمنس هستند.

این منابع می‌توانند شامل موضوعاتی مانند طراحی مدارهای الکتریکی، تکنیک‌های تشخیص و رفع خطا در سیستم‌های برقی، اصول اتوماسیون صنعتی و بسیاری از مباحث دیگر باشند. فایل های PDF عملی غالباً با تصاویر، نمودارها و مثال‌های کاربردی همراه هستند که یادگیری مباحث را ساده‌تر و جذاب‌تر می‌سازند.

برای کسب مهارت‌های لازم و تخصصی در این زمینه، شرکت در دوره آموزش زیمنس ماهر می‌تواند به عنوان یک گزینه مؤثر در نظر گرفته شود. این دوره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند شما را با جدیدترین تکنولوژی‌ها و روش‌های پیشرفته در اتوماسیون زیمنس آشنا کنند.

آموزشهای فنی حرفهای و مهارتی

این روش یادگیری شامل برگزاری دوره‌های حضوری در آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، کارگاه‌های عملی و سمینارهای تخصصی است. آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در ارائه دوره‌های زیمنس تخصص دارند. این دوره‌ها برای آموزش مهارت‌های لازم در زمینه‌هایی مانند آشنایی با plc  زیمنس، دستورات برنامه نویسی به همراه حل مثال های عملی، آموزش شبکه صنعتی ، HMI و عیب یابی و نگهداری می پردازیم

دوره‌های تخصصی توسط اساتید با تجربه ارائه می‌شوند و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهند تا دانش فنی خود را در محیط‌های عملی گسترش دهند. این دوره‌ها شامل بخش‌های نظری و عملی هستند تا دانشجویان بتوانند تئوری را در موقعیت‌های واقعی به کار ببرند.

کارگاه‌های عملی و تئوری جزء مهمی از برنامه‌های آموزشی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هستند. این کارگاه‌ها به دانشجویان فرصت می‌دهند تا مهارت‌های خود را در محیط‌های واقعی مانند کار با تجهیزات تمرین کنند. این تجربه‌ها به دانشجویان کمک می‌کند تا فهم بهتری از چالش‌ها و راه‌حل‌های موجود در زیمنس به دست آورند. با شرکت در دوره آموزش زیمنس ماهر، می‌توانید این مهارت‌ها را به طور کامل فرا بگیرید.

وب سایتهای تخصصی

وب‌سایت‌های تخصصی آموزش اتوماسیون زیمنس منابعی ارزشمند برای یادگیری مهارت‌های مرتبط با این حوزه هستند. این وب‌سایت‌ها اغلب دوره‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و مقالات تخصصی ارائه می‌دهند که به کاربران کمک می‌کند تا با مفاهیم پیچیده اتوماسیون صنعتی آشنا شوند. از جمله مباحثی که در این وب‌سایت‌ها پوشش داده می‌شود می‌توان به برنامه‌نویسی PLC، سیستم‌های کنترل و تکنولوژی‌های نوین زیمنس اشاره کرد. کاربران می‌توانند با استفاده از این منابع، دانش و مهارت‌های خود را به‌روز کنند و در پروژه‌های صنعتی کارآمدتر عمل کنند. برخی از این وب‌سایت‌ها نیز گواهینامه‌های معتبر ارائه می‌دهند.

منابع آموزشی تخصصی و حرفهای آنلاین

آموزشگاه‌های آنلاین تخصصی مانند آکادمی ماهر و فرادرس، منابعی مناسب برای یادگیری هستند. آکادمی ماهر در پایان دوره آموزش زیمنس ماهر، مدرک معتبر ارائه می‌دهد و ویدیوهای آموزشی عملی و کاربردی عرضه می‌کند. مطالب این آموزشگاه‌ها به‌روز و مطابق استانداردهای جهانی است.

برای افرادی که می‌خواهند مهارت‌های خود در اتوماسیون صنعتی و به صورت تخصصی اتوماسوین زیمنس ارتقا دهند و گواهینامه معتبر دریافت کنند، دوره‌های آموزشی آنلاین با گواهینامه گزینه‌ای مطلوب است. این دوره‌ها محتوای پیشرفته‌تری نسبت به دوره‌های رایگان دارند و شرکت‌کنندگان با قبولی در امتحانات، گواهینامه معتبر می‌گیرند که در رزومه کاری و پیشرفت شغلی تأثیرگذار است.

این دوره‌ها توسط موسسات آموزشی معتبر و دانشگاه‌های مشهور ارائه می‌شوند و به شرکت‌کنندگان امکان توسعه دانش حرفه‌ای را می‌دهند

۰ ۰

مقره چیست؟

شاید شما هم مقره‌های قهوه‌ای رنگی که به عنوان عایق روی دکل‌های برقی نصب شده‌اند را دیده باشید. این مقره‌ها جزو اجزای حیاتی در تابلوهای برق فشار قوی و خطوط انتقال برق هستند و دارای انواع مختلف با کاربردهای متنوعی می‌باشند. در اینجا به بررسی انواع مقره برق و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با ماهر آکادمی همراه باشید.

مقره چیست؟

سرامیک‌ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر جریان الکتریکی دارند، سال‌هاست به عنوان عایق در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقره برق از سرامیک و خاک رس متخلخل به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای یا سفید ساخته می‌شود و به عنوان پلی بین اجزای الکتریکی عمل می‌کند و از عبور جریان‌های ناخواسته به زمین جلوگیری می‌کند.

استفاده از مقره برق از دهه ۱۹۵۰ شایع شد. در ابتدا مقره‌ها از شیشه تولید می‌شدند، اما به مرور زمان و با توقف تولید عایق‌های شیشه‌ای در دهه ۱۹۶۰، مقره‌های سرامیکی که ارزان‌تر و بادوام‌تر بودند جایگزین شدند.

مقره برق چگونه عمل می‌کند؟

انرژی همواره از جسم گرم‌تر به سمت جسم سردتر حرکت می‌کند. در مقره‌های سرامیکی به دلیل وجود پیوندهای محکم بین ذرات، انرژی ذرات در برخورد با مقره کاهش می‌یابد و این امر مانع افزایش دما و حرکت الکترون‌ها می‌شود.

کاربرد مقره برق چیست؟

مقره برق برای محدود کردن انتقال برق یا گرما استفاده می‌شود. مقره‌های حرارتی با توقف حامل‌های گرما، دما را کاهش می‌دهند، در حالی که مقره‌های برقی مانند مقره‌های سرامیکی از جریان ناخواسته الکتریکی جلوگیری می‌کنند.

مقره‌های برق در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های الکترونیکی، از ایستگاه‌های توزیع برق تا ایستگاه‌های تلفن همراه و خطوط انتقال و توزیع استفاده می‌شوند.

انواع مقره برق

مقره‌های نگهدارنده سیم (Wire Support Insulator) برای حفظ و تحمل وزن سیم‌ها و هادی‌های الکتریکی در سیستم‌های توزیع ولتاژ پایین به کار می‌روند.

مقره کششی (Tension Insulator) نقش مهمی در نگهداری سیم‌ها و کابل‌های آویزان دارد و قادر است نیروهای کششی را تحمل کند. این مقره‌ها در پایه‌های ابتدایی و انتهایی خطوط انتقال و توزیع و همچنین در نقاطی که مسیر خط زاویه‌دار می‌شود، استفاده می‌شوند.

 

مقره چرخشی (Pole Insulator) به شکل قرقره‌ای است و با یک براکت به دیوارها یا پایه‌ها متصل می‌شود. این مقره‌ها مشابه مقره کششی عمل می‌کنند، اما نیروی کششی کمتری را تحمل می‌کنند و در دو نوع تک‌شیاره و دو‌شیاره موجود هستند.

مقره مهار (Stay Insulator) در خطوط توزیع برای مهار نیروهای وارد بر پایه‌های خط به کار می‌رود. این مقره در میانه سیم مهار قرار می‌گیرد تا خطر برق‌گرفتگی کاهش یابد و با وجود شکستگی، سیم مهار همچنان متصل باقی می‌ماند. هر سه نوع مقره برق به هدف افزایش ایمنی و کارایی در خطوط انتقال و توزیع برق طراحی شده‌اند.

مقره برق توزیع ولتاژ پایین به صورت عمودی یا افقی با پیچ یا روی بازوی متقاطع نصب می‌گردد و به دلیل اطمینان بالا، کاربرد گسترده‌ای دارد. طراحی این مقره مشابه مقره چرخشی است و در خطوط هوایی با ولتاژ پایین تا متوسط به کار می‌رود.

مقره واشر بوشی که به عنوان واشر شانه‌ای نیز شناخته می‌شود، جریان الکتریکی را مسدود کرده و از خوردگی گالوانیکی جلوگیری می‌نماید. این مقره‌ها خواص عایق‌های سرامیکی را دارا بوده و دمایی تا ۳۰۰۰ درجه فارنهایت را تحمل می‌کنند. طراحی خاص آن‌ها مقاومت در برابر اثرات گازهای هیدروکلریک و اسید نیتریک را فراهم می‌سازد.

مقره آویزی، هادی‌های خطوط برق را جدا کرده و شامل دیسک‌های سرامیکی متصل به هم توسط پیوند فلزی است. این مقره بر روی کراس‌آرم بین پایه‌ها یا دکل‌ها با فاصله زیاد آویزان می‌گردد.

مقره‌های برق انواع مختلفی دارند که در خطوط توزیع و انتقال برق به کار می‌روند. مقره پین، که به عنوان مقره سرامیکی توزیع شناخته می‌شود، از یک یا دو قطعه سرامیکی ساخته شده و با سیمان متصل می‌شوند. این مقره‌ها به دلیل مقاومت مکانیکی بالا، تا ۵۶ کیلوولت را تحمل کرده و به صورت عمودی و افقی نصب می‌شوند.

مقره بشقابی، مشابه دیسک، دارای پایه‌های فولادی و کلاهک‌های آهنی است و در خطوط فشار قوی استفاده می‌شود. این مقره‌ها می‌توانند ۱۱ تا ۱۴ کیلوولت را پشتیبانی کنند و مزیت آن‌ها در امکان تعویض دیسک‌ها بدون آسیب به دیگر بخش‌ها است.

مقره اتکایی برای عایق‌کاری هادی‌ها در تابلوهای برق فشار قوی به کار می‌رود و می‌تواند توخالی یا توپر باشد. نوع توپر مقاومت مکانیکی بیشتری دارد و از تخلیه الکتریکی خازن‌ها جلوگیری می‌کند. انواع آن شامل مقره‌های اتکایی شش‌گوش، درام، استوانه‌ای و مخروطی هستند.

استفاده از مقره برق سرامیکی به دلیل مزایای متعدد آن‌ها رو به افزایش است.

مزایای مقره سرامیکی

 

  1. سختی بالا: برخلاف باور عمومی، مقره‌های سرامیکی چهار برابر سخت‌تر از فولاد ضد زنگ هستند و بنابراین طول عمر بالایی دارند.
  2. مقاومت در برابر فرسایش: این نوع مقره‌ها در برابر فرسایش مقاوم‌اند و از انعطاف‌پذیری و دوام زیادی برخوردارند.
  3. ویژگی‌های مکانیکی مناسب: در شرایط سخت، مقره‌های سرامیکی خواص مکانیکی و استحکام خود را به خوبی حفظ می‌کنند.
  4. دی‌الکتریک بالا: سرامیک به دلیل دی‌الکتریک بالا و تلفات الکتریکی کم، برای ساخت عایق‌های الکتریکی ایده‌آل است.
  5. مقاومت در برابر خوردگی: مقره‌های سرامیکی به دلیل غیر فلزی بودن، در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم‌اند و برای استفاده در فضای باز مناسب هستند.
  6. رسانایی گرمایی: افزایش دما باعث کاهش خاصیت رسانایی آن‌ها می‌شود.

در نهایت، **نگهداری آسان** از دیگر مزایای این مقره‌ها به شمار می‌رود.

معایب مقره سرامیکی

معایب مقره‌های سرامیکی شامل شکنندگی و وزن زیاد است که نیاز به حمل با احتیاط دارند. بعضی از مقره‌ها برای اتصال به سیمان نیاز دارند که ممکن است با گذشت زمان ترک بخورند و در هنگام صاعقه باعث ایجاد سوراخ شوند. این مقره‌ها برای شرایط آب و هوایی مرطوب و آلوده مناسب نیستند.

جمع بندی

در این مقاله با انواع مقره‌های سرامیکی در خطوط توزیع برق و مقره‌های تابلویی آشنا شدیم و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کردیم. همان‌طور که مطالعه کردید، در ولتاژهای بالا خطرات جدی مانند برق گرفتگی و تخلیه الکتریکی بین دو هادی وجود دارد. به همین دلیل، استفاده از مقره برق برای افزایش ایمنی ضروری است. با شرکت در دوره جامع ارتینگ ماهر، می‌توانید نحوه اجرای سیستم زمین را برای حفاظت از جان افراد و تجهیزات الکتریکی به‌صورت علمی و کاربردی یاد بگیرید.

۰ ۰

رله کنترل بار چیست؟

همانطور که می‌دانید، موتورهای الکتریکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مصرف‌کننده‌های الکتریکی هستند و کنترل جریان عبوری از آنها امری حیاتی است. اگر جریانی بیش از مقدار نامی از موتور عبور کند، عملکرد آن به شدت مختل شده و حتی ممکن است منجر به سوختن موتور شود. استفاده از رله کنترل بار می‌تواند از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کند. در این مقاله، با رله کنترل بار به عنوان یک تجهیز حفاظتی و تفاوت‌های آن با بی‌متال آشنا می‌شوید.

اضافه بار چیست؟

اضافه بار یکی از خطاهایی است که ممکن است در یک مدار رخ دهد. این خطا زمانی پیش می‌آید که از یک عملگر بیش از ظرفیت آن استفاده شود. عدم تشخیص به موقع اضافه بار می‌تواند به خسارت‌های جدی در تجهیزات الکتریکی منجر شود. رله کنترل بار یکی از ابزارهایی است که می‌تواند این خطا را شناسایی کند.

رله کنترل بار چیست؟

رله کنترل بار تجهیزی است که با استفاده از آن می‌توانید از تجهیزات الکتریکی مانند موتور در برابر اضافه بار محافظت کنید. در صورت بروز اضافه بار، جریان مدار افزایش می‌یابد و رله کنترل بار به سرعت جریان را قطع کرده تا از تجهیزات محافظت کند. این رله‌ها می‌توانند به صورت سه‌فاز، دوفاز و تک‌فاز برای حفاظت استفاده شوند.

نام‌های دیگر این تجهیز شامل رله اضافه بار (Overload relay)، رله اضافه جریان (Over-current Relay)، یا رله مانیتورینگ جریان (Current monitoring relay) هستند. رله‌های اضافه بار الکترونیکی (EOL) رقیب رله‌های حرارتی (TOL) محسوب می‌شوند.

رله‌های کنترل بار به صورت غیرمستقیم در مدار قدرت نصب شده و با استفاده از ترانس‌های جریانی (CT) جریان را اندازه‌گیری می‌کنند. به طور معمول، این تجهیزات به همراه CT و به صورت متناوب عمل می‌کنند، بنابراین برای حفاظت از موتورهای DC مناسب نیستند.

رله اضافه بار به عنوان یک رله ثانویه به همراه کنتاکتور و بریکر از مدار محافظت می‌کند. این تجهیز دارای کنتاکت‌های فرمان است که فرمان قطع را به کنتاکتور و بریکر ارسال می‌کند.

کاربرد رله کنترل بار

رله‌های کنترل بار در حوزه‌های مختلف تجاری و صنعتی کاربرد دارند. این رله‌ها به طور معمول، در کنار سایر تجهیزات حفاظتی الکتریکی، برای جلوگیری از اضافه بار جریان و ولتاژ به کار گرفته می‌شوند. برخی از رایج‌ترین کاربردهای رله کنترل بار عبارتند از:

۱) حفاظت از موتورها در برابر اضافه بار

رله کنترل بار به طور ویژه برای محافظت از موتورها در برابر آسیب‌های ناشی از اضافه بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شرایط اضافه بار، موتور جریان زیادی می‌کشد و دمای آن به شدت افزایش می‌یابد، که می‌تواند به عایق سیم‌پیچ‌ها آسیب برساند. این رله در صورت تشخیص اضافه بار، جریان را قطع کرده و از آسیب دیدن موتور جلوگیری می‌کند.

 

۲) حفاظت از ترانسفورماتورها در برابر اضافه بار

رله مانیتورینگ جریان برای محافظت از ترانسفورماتورها نیز کاربرد دارد. در این کاربرد، رله‌ها به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که در صورت عبور جریانی بیش از حد مجاز، مدار را قطع کنند، تا از آسیب به ترانسفورماتور جلوگیری شود.

۳) حفاظت از خطوط توزیع برق در برابر اضافه بار

استفاده از رله‌های اضافه بار یک راه‌حل اقتصادی برای محافظت از مدارهای توزیع در برابر جریان‌های زیاد است. در بسیاری از موارد، رله اضافه بار تنها وسیله حفاظتی موجود در مدار است. با استفاده از رله کنترل بار، مدارها در برابر خطاهایی مانند خطاهای زمین، خطاهای فاز به فاز و خطاهای فاز به زمین محافظت می‌شوند.

ساختمان رله کنترل بار

ساختمان رله کنترل بار شامل ترمینال‌ها، سلکتور و چراغ‌های LED است. شرکت‌های تولیدکننده، انواع مختلفی از کنترل بار را با طراحی‌های متنوع عرضه می‌کنند. در این بخش، ساختمان یک نمونه از رله کنترل بار را بررسی خواهیم کرد.

  1. a. مسیر عبور کابل‌های جریان‌بر
  2. b. ورودی تغذیه دستگاه
  3. c. نمایشگر LED وضعیت NO دستگاه (پیش از وقوع خطا)
  4. d. نمایشگر LED عبور جریان غیرمجاز (تغییر وضعیت کنتاکت‌های دستگاه)
  5. e. محدوده جریان کاری دستگاه
  6. f. پیچ تنظیم جریان (نقطه تنظیم)
  7. g. پیچ تنظیم زمان (زمان عبور اضافه بار)
  8. h. کنتاکت‌های خروجی (به صورت سری با بوبین کنتاکتور متصل می‌شوند)

عملکرد رله کنترل بار

رله کنترل بار دارای سه ترانس جریان داخلی است. این ترانس‌ها جریان هر فاز را مشابه آمپرمترهای انبری اندازه‌گیری می‌کنند. سپس جریان اندازه‌گیری‌شده با مقداری که کاربر تنظیم کرده، مقایسه می‌شود. اگر جریان هر فاز از مقدار تنظیم‌شده فراتر رود، اثر مغناطیسی افزایش یافته و رله کنترل بار مدار را قطع می‌کند.

اگر از رله کنترل بار برای حفاظت موتور استفاده شود، برای بهبود دقت عملکرد، یک سلکتور تنظیم زمان تأخیری به مدار افزوده می‌شود. این سلکتور از قطع مدار در زمان راه‌اندازی موتور جلوگیری می‌کند.

 

عبور جریان بیش از حد می‌تواند منجر به گرم شدن و ذوب شدن سیم‌ها و آسیب به قطعات حساس الکترونیکی شود. در برخی موارد، اضافه بار می‌تواند حتی موجب آتش‌سوزی الکتریکی شود. رله کنترل بار با قطع مدار در شرایط اضافه بار، از وقوع این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

دسته‌بندی رله کنترل بار

توانایی‌های کنترل بار بسته به مدل و برند آن متفاوت است. دسته‌بندی رله‌های اضافه بار از نظر عملکرد حفاظتی، تنظیمات و کنترل کمیت‌ها به شرح زیر است:

- کنترل بار آنالوگ ساده

- کنترل بار آنالوگ پیشرفته

- کنترل بار دیجیتال

- رله اضافه بار پیشرفته

در ادامه، با انواع کنترل بار بر اساس این دسته‌بندی آشنا خواهید شد.

۱) کنترل بار آنالوگ ساده

رله اضافه بار آنالوگ ساده می‌تواند خطاهای اضافه بار را شناسایی کند. این دستگاه معمولاً دارای دو سلکتور برای تنظیم میزان آستانه جریان و زمان عبور آن است. این رله‌ها قابلیت‌های حفاظتی محدودی دارند و جزو تجهیزات ساده و اقتصادی به شمار می‌روند. رله‌های آنالوگ ساده از نوع زمان مشخص هستند، به این معنا که پس از یک زمان مشخص عمل می‌کنند و افزایش جریان عبوری باعث کوتاه‌تر شدن زمان قطع نمی‌شود.

۲) کنترل بار آنالوگ پیشرفته 

رله کنترل بار آنالوگ پیشرفته دارای عملکردهای حفاظتی متعدد است. این رله‌ها امکان تنظیم کلاس‌های حفاظتی در مقادیر بالاتر را فراهم می‌کنند. کلاس حفاظتی تعیین‌کننده مدت زمان بین وقوع اضافه بار و صدور فرمان قطع است. در کلاس‌های حفاظتی بالاتر، فرمان قطع دیرتر صادر می‌شود. کنترل بار آنالوگ پیشرفته معمولاً می‌تواند به صورت زمان معکوس، خطای عدم تعادل جریان، قطع فاز و خطای زمین را تشخیص دهد. 

منظور از عملکرد زمان معکوس این است که با افزایش جریان عبوری، سرعت عملکرد رله نیز افزایش می‌یابد. 

۳) کنترل بار الکترونیکی پیشرفته 

این رله‌ها دارای قابلیت اطمینان بیشتری هستند و معمولاً توانایی تشخیص و کنترل خطاهایی مانند اضافه‌بار، قطع فاز، رتور قفل شده و خطاهای مکانیکی را دارند. کنترل بار الکترونیکی پیشرفته معمولاً دارای سه سلکتور برای تنظیم جریان کامل، عدم تشخیص خطا در زمان راه‌اندازی و مدت زمان تأخیر در قطع است. 

۴) کنترل بار دیجیتال 

رله‌های کنترل بار الکترونیکی به صورت دیجیتال نیز تولید می‌شوند. کنترل بار دیجیتال دارای چند سون‌سگمنت برای نمایش مقادیر است. این تجهیز امکان تنظیم مقادیر با دقت بالاتر را فراهم کرده و جریان برگشتی از موتور را نیز نمایش می‌دهد. 

۵) رله اضافه بار پیشرفته 

این رله دارای رابط گرافیکی قوی است. برخی از رله‌های اضافه بار پیشرفته دارای صفحه نمایش مجزا برای تنظیم پارامترها هستند که می‌توان آن را روی تابلو برق نصب کرد. این تجهیز معمولاً دارای رابطی قدرتمند است و امکان اتصال به شبکه‌های صنعتی مانند پروفی‌باس را دارد. 

مقایسه کنترل بار و بی‌متال 

بی‌متال و کنترل بار هر دو برای کنترل جریان و حفاظت در برابر اضافه بار استفاده می‌شوند. در مقایسه کنترل بار و بی‌متال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

- کنترل بار به همراه ترانس‌های جریان (CT) در هر خط قرار می‌گیرد و به صورت الکترونیکی عمل می‌کند، در حالی که عملکرد بی‌متال به حرارت وابسته و مکانیکی است. 

- عملکرد بی‌متال تحت تأثیر دمای محیط قرار دارد، در حالی که عملکرد کنترل بار به دمای محیط وابسته نیست. 

- در مدار قدرت، بی‌متال‌ها به طور مستقیم به سه‌فاز متصل می‌شوند، اما کنترل بار به صورت غیرمستقیم و با اتصالات سیمی به مدار وصل می‌شود. 

- بی‌متال به دلیل داشتن عنصر حرارتی تلفات بیشتری ایجاد می‌کند، در حالی که کنترل بار بدون تلفات است و به صورت غیرمستقیم عمل می‌کند. 

- برخلاف بی‌متال، رله اضافه بار قابلیت تشخیص خطای عدم توالی فاز را نیز دارد. 

جمع‌بندی 

با مطالعه این مقاله: 

۱. با تجهیزی به نام کنترل بار و انواع حفاظت‌هایی که ارائه می‌دهد، آشنا شدید. 

۲. با اجزا، مکانیزم و نحوه عملکرد این تجهیز آشنا شدید. 

۳. به کاربردهای کنترل بار و نحوه تنظیمات آن در مدار به صورت کامل تسلط پیدا کردید. 

۴. با مزایا و معایب کنترل بار و تفاوت‌های آن با بی‌متال آشنا شدید. 

۰ ۰

اینورتر یا درایو چیست؟ (انواع و کاربردهای مهم)

پاییز گذشته، برای یک چاه کشاورزی در اصفهان، پمپ آبی نصب کردیم. در تابستان‌های گرم اصفهان، چاه‌ها به سختی شارژ می‌شوند و عدم تشخیص کمبود آب به موتور پمپ‌ها آسیب می‌زند. سوال اصلی این است که چطور می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد؟ احتمالا شما هم موافقید که استفاده از اینورتر بهترین راه‌حل است.

اینورتر چیست که می‌تواند از موتور محافظت کرده و مشکلات آن را حل کند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم و بخشی از محتوای دوره درایومن ماهر را معرفی می‌کنیم.

دنیای قبل از اینورتر

در یک کارخانه فولاد، برای خروج دود ناشی از ذوب مواد، از فن استفاده می‌شود. این فن دود را به سمت دودکش هدایت می‌کند. زمانی که دود زیاد است، فن با حداکثر سرعت کار می‌کند و وقتی دود کمتر می‌شود، سرعت فن کاهش می‌یابد. قبل از ورود اینورتر به صنعت، برای کنترل هوادهی فن از تجهیزات مکانیکی مانند Outlet Damper و Inlet Guide Vane استفاده می‌شد.

در این روش‌ها، موتور تحت فشار زیادی قرار می‌گرفت زیرا کنترل با تغییر زاویه دریچه‌ها انجام می‌شد و موتور همچنان با سرعت نامی کار می‌کرد. این سیستم‌ها باعث افزایش استهلاک و خرابی موتورها می‌شدند. برای حل این مشکل، تجهیزی به نام اینورتر معرفی شد. اینورتر با تغییر فرکانس، دور موتور را تغییر می‌دهد و نیازی به دمپرهای خروجی و Inlet Guide Vaneها را از بین می‌برد.

 

اینورتر یا درایو چیست؟

درایو یا اینورتر تجهیزی است که برای راه‌اندازی موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود و بسیاری از مشکلات آن‌ها را حل می‌کند. درایو می‌تواند:

- سرعت موتور را کنترل کند؛

- از موتور در برابر خطاهای مختلف محافظت کند؛

- استارت و استپ نرم موتور را فراهم کند؛

- کنترل از راه دور فرآیند را امکان‌پذیر سازد؛

- مصرف انرژی را در بارهای متغیر کاهش دهد؛

- و ...

نام‌های درایو

- درایو (Drive)

- AC درایو (AC Drive)

- VFD (Variable Frequency Drive)

- VSD (Variable Speed Drive)

- اینورتر (Inverter)

- VVVF (Variable Voltage Variable Frequency)

- FC (Frequency Control)

کاربردهای درایو

کاربردهای درایو در صنایع و زندگی روزمره متعدد است؛ از آسانسور آپارتمان تا جرثقیل‌ها، چاه‌های کشاورزی، میکسرها، نانوایی، اکسترودر، پمپ، فن و نوار نقاله. حذف درایو از صنعت و زندگی روزمره تأثیرات زیادی خواهد داشت. در اینجا دو کاربرد مهم درایو بررسی می‌شود:

کاربرد درایو در آسانسور

وقتی وارد آسانسور می‌شوید و دکمه طبقه مورد نظر را می‌زنید، آسانسور با حرکت نرم شما را به طبقه مقصد می‌رساند. این حرکت نرم به وجود درایو وابسته است که با استپ و استارت نرم موتور، حرکت ایمن آسانسور را تضمین می‌کند. در غیر این صورت، موتور با ماکزیمم توان خود وارد مدار می‌شود و ممکن است ضربه ناگهانی به کابین وارد شود و باعث آسیب شما گردد.

کاربرد درایو در چاه کشاورزی

تصور کنید یک موتور ۱۰۰ اسب بخار (۷۵ کیلووات) برای چاه آب دارید که حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ آمپر جریان مصرف می‌کند. برای راه‌اندازی این موتور به روش سنتی ستاره‌مثلث باید:

۱. ابتدا موتور را به صورت ستاره راه‌اندازی کنید؛

۲. هنگامی که به ۷۵ درصد سرعت نامی رسید؛

۳. سپس آن را به حالت مثلث تغییر دهید.

در این روش، مشکلات زیر وجود دارد:

- هزینه بالا برای خرید تجهیزات و تعمیر و نگهداری؛

- وجود توان راکتیو و جریمه‌های ناشی از بر هم خوردن ضریب توان؛

- ضربه ناگهانی موتور در زمان راه‌اندازی باعث ضربه قوچی و مشکلاتی مانند گل‌آلود شدن آب و آسیب به شفت و غلاف موتور می‌شود.

 

اما با استفاده از درایو در چاه کشاورزی:

- نیاز به تعمیر و نگهداری پمپ کاهش می‌یابد و هزینه‌های اضافی برای تجهیزات حذف می‌شود؛

- نیازی به بانک خازنی و جریمه‌های برق ندارید؛

- استارت و استپ نرم، از ضربه چکشی آب جلوگیری می‌کند، بنابراین دیواره چاه دچار ریزش نمی‌شود، آب گل‌آلود نمی‌شود و شفت و غلاف آسیب نمی‌بینند.

دسته‌بندی درایوهای الکتریکی

درایوهای الکتریکی را می‌توان از چند منظر دسته‌بندی کرد که مهم‌ترین آن‌ها برق ورودی، تعداد فاز و کاربرد هستند.

دسته‌بندی بر اساس برق ورودی

درایوهای الکتریکی، مانند موتورهای الکتریکی، به دو دسته اصلی AC و DC تقسیم می‌شوند. در صنعت، تعداد بیشتری از موتورهای AC نسبت به DC استفاده می‌شود و این الگو در درایوهای الکتریکی نیز صادق است. در این مقاله، به بررسی درایوهای AC که محبوبیت بیشتری دارند، می‌پردازیم.

مقایسه درایوهای AC و DC

درایوهای AC و DC از جنبه‌های مختلفی قابل مقایسه هستند. در ادامه، چهار معیار اصلی مقایسه را مرور می‌کنیم:

1. تعمیر و نگهداری

درایوهای AC نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری نسبت به درایوهای DC دارند. این ویژگی باعث کاهش هزینه‌ها و زمان توقف خط تولید می‌شود.

2. مکان استفاده

در شرایط سخت و محیط‌هایی با رطوبت بالا، درایوهای AC محبوب‌تر و امن‌تر هستند. استفاده از درایوهای DC در محیط‌های مرطوب خطرناک است زیرا احتمال جرقه وجود دارد.

3. قیمت

با وجود ساختار پیچیده‌تر، درایوهای AC ارزان‌تر از درایوهای DC هستند. تولید بیشتر این درایوها باعث کاهش هزینه‌ها و تأمین بهتر نیاز مشتریان می‌شود.

4. سرعت

محدوده سرعت درایوهای AC نسبت به درایوهای DC وسیع‌تر است، زیرا در درایوهای DC به دلیل کُموتاسیون، محدودیت سرعت وجود دارد.

۵. مقایسه نویزپذیری درایوها

درایوهای AC به شدت تحت تاثیر نویز قرار می‌گیرند، در حالی که درایوهای DC به دلیل ساختار ساده‌تر خود، کمتر دچار نویز می‌شوند.

 

دسته‌بندی درایوها بر اساس تعداد فاز ورودی و خروجی

درایوها را می‌توان بر اساس تعداد فاز ورودی و خروجی به دو دسته تقسیم کرد: درایوهای سه‌فاز و تک‌فاز. درایوهای سه‌فاز از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر بوده و عمر طولانی‌تری دارند.

دسته‌بندی درایوها بر اساس کاربرد

درایوها از نظر کاربرد نیز دسته‌بندی می‌شوند. اینورترهای صنعتی، آزمایشگاهی و اینورترهای مخصوص پنل‌های خورشیدی از جمله دسته‌بندی‌های مهم هستند.

نحوه انتخاب درایو

برای انتخاب درایو مناسب، باید به شش عامل توجه کرد: مشخصات شبکه، پارامترهای موتور، نوع بار، شرایط پروژه، شرایط محیطی و شرایط بازار. این عوامل در مقاله «چگونه بهترین اینورتر را انتخاب کنیم؟ ۶ عامل مهم در انتخاب درایو» مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بخش کنترل درایو چیست؟

بخش کنترل درایو دارای دو قسمت اصلی است: کی‌پَد (Keypad) که برای تنظیم پارامترها و تست دستی به کار می‌رود و ترمینال بُرد (I/O board) که برای اتصال ورودی‌ها و خروجی‌های آنالوگ و دیجیتال استفاده می‌شود.

بخش منبع تغذیه

بخش منبع تغذیه شامل یک بُرد پاوِر (Power board) است که وظایف زیر را بر عهده دارد:

۱. دریافت و تبدیل سیگنال‌های ورودی

۲. جداسازی نواحی ولتاژ بالا و پایین

۳. ارسال سیگنال مناسب به خروجی

۴. تشخیص کیفیت سیگنال‌های ورودی و خروجی

یک برد پاور زمانی عملکرد مطلوبی دارد که نویز تولید نکند و خروجی ثابت و بدون نوسان داشته باشد.

مدار اصلی درایوهای AC

مدار اصلی درایوهای AC شامل سه قسمت کلیدی است:

  1. رکتیفایر (Rectifier): این بخش برق AC را دریافت و به موج یکسوشده تبدیل می‌کند.
  2. فیلتر (Filter): یک خازن که با حذف ریپل، موج یکسوشده را صاف می‌کند.
  3. اینورتر (Inverter): متشکل از ۶ پل IGBT که با سوئیچ‌زنی PWM، موج صاف شده را به موج شبه‌سینوسی تبدیل می‌کنند.

نکات نصب درایو

 

در نصب درایو، رعایت نکات زیر ضروری است:

  1. محیط نصب: شرایط محیطی مانند رطوبت و دما باید با مشخصات درایو هماهنگ باشد.
  2. خنک‌کاری: فاصله مناسب (۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر افقی و ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر عمودی) بین درایو و تجهیزات دیگر برای خنک‌کاری لازم است.
  3. تمیزی تابلو: پس از دریل‌کاری، براده‌ها را از داخل تابلو پاک کنید.
  4. سیستم خنک‌کاری: برای درایوهای با توان بالا از فن‌های سوپر استفاده کنید.

نکات ایمنی در نصب درایو

  1. از دستکش برای سیم‌کشی اینورتر استفاده کنید.
  2. قبل از سیم‌کشی، از قطع بودن فاز ورودی درایو مطمئن شوید.
  3. در صورت نیاز به تغییرات در سیم‌کشی، درایو را از مدار خارج کرده و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خازن‌ها تخلیه شوند.
  4. از تست میگر برای درایو استفاده نکنید و ابتدا درایو را از مدار جدا کنید.

این نکات اساسی به شما کمک می‌کنند تا درایوها را به درستی نصب و از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

انواع برندهای درایو

برندهای مشهوری همچون آلن بردلی (Allen Bradley)، زیمنس (Siemens)، اشنایدر (Schneider)، ال‌اس (LS)، اُمرون (Omron)، تکو (Teco)، دلتا (Delta)، لنز (Lenz) و ا.ب.ب (ABB) در زمینه درایو فعالیت می‌کنند و انواع مختلفی از درایوها را ارائه می‌دهند.

تنظیم پارامترهای درایو

برای بهره‌برداری بهینه از درایو و کنترل موتور، باید پارامترهای درایو به درستی تنظیم شوند. بسته به نوع و برند درایو، پارامترها ممکن است متفاوت باشند. به عنوان مثال، در درایو LS مدل ig5A باید چهار دسته پارامتر اصلی را تنظیم کنید:

۱. Drive group: تنظیمات پایه برای راه‌اندازی و توقف موتور.

۲. H group: تنظیمات پیشرفته مانند PID.

۳. F group: تنظیم ولتاژ و فرکانس.

۴. I/O group: تنظیم ورودی‌ها و خروجی‌ها و فرمان‌دهی به آن‌ها.

یک مثال از تنظیم پارامترهای درایو

در نظر بگیرید کانوایری که با یک موتور حرکت می‌کند و برای کنترل این موتور از درایو استفاده می‌شود. با تنظیم صحیح پارامترهای DEC (زمان نزول) و ACC (زمان صعود)، می‌توان استارت و توقف نرم موتور را به دست آورد. ویدئوی زیر تفاوت تنظیمات صحیح و نادرست پارامترهای درایو را به وضوح نشان می‌دهد.

خلاصه

در این مقاله به سوال "درایو چیست؟" پاسخ داده و دسته‌بندی و کاربردهای اصلی آن را مرور کردیم. همچنین، مدار داخلی، نکات نصب و ایمنی، برندهای مختلف و روش تنظیم پارامترهای درایو را شرح دادیم. در دوره حرفه‌ای درایومن، می‌توانید تنظیمات درایوهای LS، دلتا و زیمنس را در بیش از ۷۰ ساعت آموزش فرا بگیرید.

۰ ۰

لیمیت سوئیچ چیست؟

در محیط‌های صنعتی دشوار، استفاده از تجهیزاتی که بتوانند در شرایط سخت به‌درستی عمل کنند، حیاتی است. یکی از این تجهیزات، لیمیت سوئیچ است.

لیمیت سوئیچ‌ها از طریق نیروی فیزیکی از یک جسم خارجی، مدار را قطع یا وصل می‌کنند. اگر هنوز نمی‌دانید لیمیت سوئیچ چیست و چه کاربردهایی دارد، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

لیمیت سوئیچ یک تجهیز الکترومکانیکی است که با نیروی فیزیکی از یک جسم خارجی فعال می‌شود. این نوع سوئیچ‌ها جزء سنسورهای تماسی محسوب می‌شوند و به‌طور گسترده در صنایع برای تشخیص حضور یا موقعیت اشیاء استفاده می‌شوند. نام "لیمیت سوئیچ" یا سوئیچ حد از عملکرد آن گرفته شده است.

زمانی که یک جسم با اهرم لیمیت سوئیچ تماس برقرار می‌کند، اهرم به موقعیتی منتقل می‌شود که کنتاکت‌های الکتریکی تغییر وضعیت می‌دهند. در این فرآیند مکانیکی، کنتاکت‌های الکتریکی در مدارهای NC باز و در مدارهای NO بسته می‌شوند. سنسورهای مجاورت مانند سنسورهای القایی و خازنی نیز این فرآیند را به‌صورت غیر تماسی انجام می‌دهند.

ساختار و عملکرد لیمیت سوئیچ

لیمیت سوئیچ‌ها از چهار بخش اصلی تشکیل شده‌اند:

  1. اهرم یا عملگر (Actuator): نیروی دریافتی از جسم از طریق اهرم و پیستون داخلی به سوئیچ داخلی منتقل می‌شود. انواع اهرم‌ها شامل رولر، لور، پلانجر و میله انعطاف‌پذیر هستند.
  2. بدنه یا کاور سوئیچ (Cover): این بدنه لاستیکی برای مهر و موم و حفاظت اتصالات بین پوشش و کیس سوئیچ استفاده می‌شود.
  3. سوئیچ داخلی (Built-in Switch): سوئیچ داخلی به سرعت با مکانیزم عمل سریع قطع و وصل می‌شود. نیروی خارجی فنر متحرک را معکوس کرده و کنتاکت را بین NC و NO جابه‌جا می‌کند.
  4. سوئیچ کیس (Switch Case): برای حفاظت از سوئیچ داخلی از کیس‌هایی از جنس فلز یا رزین استفاده می‌شود که استحکام مکانیکی بالایی دارند.

پارامترهای کلیدی در لیمیت سوئیچ عبارتند از:

- Pretravel: مسافتی که اهرم باید طی کند تا کنتاکت‌ها فعال شوند.

- Operating Point: نقطه‌ای که در آن کنتاکت‌ها تحریک می‌شوند.

- Release Point: نقطه‌ای که کنتاکت‌ها به حالت اولیه برمی‌گردند.

- Overtravel: حرکت اضافی اهرم پس از تحریک کنتاکت‌ها.

- Initial Position: موقعیت اهرم در حالت بدون نیرو.

- Operating Force: نیروی لازم برای حرکت اهرم.

- Minimum Return Force: حداقل نیروی لازم برای بازگشت اهرم به حالت اولیه.

- Total Travel: حداکثر مسافت مجاز حرکت اهرم.

- Repeat Accuracy: قابلیت تکرار دقیق عملیات سوئیچینگ.

عملکرد لیمیت سوئیچ

لیمیت سوئیچ یک دستگاه الکترومکانیکی است که از اهرم متصل به کنتاکت‌های الکتریکی تشکیل شده است. وقتی یک جسم با اهرم تماس پیدا می‌کند، اهرم حرکت کرده و کنتاکت‌های الکتریکی را بسته یا باز می‌کند، بسته به اینکه مدار Normally Open یا Normally Close باشد.

۰ ۰